Terms and Conditions

Användarvillkor för Beställare (gäller från och med den 07-08-2023)

Dessa Användarvillkor framställer de huvudsakliga villkoren som tillämpas på, samt reglerar användningen av, Routz-tjänsterna. 

Routz (som nedan också anges som ”vi”, ”vår” eller ”oss”) – Routz AB, ett privat aktiebolag som är registrerat i Sverige med organisationsnummer, 559390-7362, som har sitt säte beläget i Johannesbergsvägen 112, 191 37 Sollentuna, Sverige. För att kunna använda Routz-plattformen och tjänsterna måste nedan framställda villkor godkännas.

1. Användning av Routz-plattformen
1.1 Routz tillhandahåller en informationstjänst och inte en transporttjänst. Transporttjänster tillhandahålls istället av förarna enligt ett separat avtal med dig. Förarna tillhandahåller transporttjänster självständigt (antingen genom egenanställning, egen firma eller via aktiebolag) som näringsidkare och tjänsteleverantörer. Samtliga tvister som hänför sig till transporttjänsterna ska därmed lösas mellan Beställare och Förare. Uppgifter om Förare och deras transporttjänster finns tillgängliga i Routz-portalen och kvitton för transporter skickas till den e-postadress som anges i Beställarens konto.

1.2 När du använder Routz-portalen betalar du Föraren genom att använda Routzs Checkout Betalning eller genom Rabattkodskredit enligt punkt 2. Routz har rätt att introducera andra betalningsmetoder. Kostnaderna kommer att inkludera tillämpliga skatter när det krävs enligt lag. Kostnaderna kan även inkludera andra tillämpliga avgifter, tullar och/eller tillägg inklusive bokningsavgifter, kommunala vägtullar, flygplatsavgifter eller behandlingsavgifter för delbetalningar, bensinkostnader och serviceavgifter.

1.3.Vid installationen av Routz-plattformen kopplas Beställarens e-postadress till respektive användarkonto hos Routz och läggs till i vår databas. Om du inte längre använder din e-post måste du meddela Routz detta inom 7 dagar så att vi kan avidentifiera dina kontouppgifter. 

2. Rabattkoder
2.1 Routz kan komma att skicka rabattkoder till dig i samband med marknadsföringskampanjer. Rabattkodskredit kan användas som betalning vid genomförandet av en transport, eller på andra funktioner eller förmåner kopplade till tjänsten och/eller en tredje Parts tjänst och som är föremål för eventuella ytterligare villkor som tillkommer per marknadsföringskampanj. Förfallodatum för rabattkoder kommer att synas i Routz-plattformen så fort du har lagt till rabattkoden på ditt konto.

2.2 Om din transport överstiger beloppet som motsvarar den inlösbara krediten, kommer mellanskillnaden att automatiskt dras av från ditt kontos betalningsmetod. En rabattkodskredit gäller per transport och den kan inte överföras på en kommande transport. Enbart en rabattkod kan användas per transport.

2.3 Routz förbehåller sig rätten att återkalla och/eller revidera värdet av rabattkoder när som helst och oavsett anledning. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, om Routz anser att koderna används på ett olagligt eller bedrägligt sätt, har utfärdats av misstag eller har förfallit.
3. Routzs Checkout Betalning
3.1 Du betalar för transporttjänsterna med betalkort eller faktura genom Routz Checkout betalning. Genom att tillhandahålla Checkout betalning företräder Routz leverantörerna av transporttjänsterna. Din betalningsskyldighet till leverantören av transporttjänsten kommer att uppfyllas när betalningsorder ges för att överföra medel till Routzs bankkonto. Du som Beställare är ansvarig både för att betalningen sker och för att säkerställa att finansiella medel finns tillgängliga.

3.2 När du gör betalningar genom Routzs Checkout Betalning mottar Routz din betalning och vidarebefordrar denna till Föraren. Routz kan komma att begära ytterligare uppgifter från dig för att verifiera betalningsmetoden.

3.3 När du gör betalningar för transporttjänster genom Routzs Checkout Betalning, tar Routz inte ansvar för eventuella avgifter från tredje part (t.ex. mobiloperatörer, dina bankavgifter m.m.). Dessa tjänsteleverantörer kan debitera dig ytterligare kostnader vid hanteringen av betalningar som görs genom Routzs Checkout Betalning. Din betalningsmetod kan också komma att bli föremål för ytterligare villkor som ålagts av eventuell betaltjänstleverantör; vänligen granska dessa villkor innan du använder dig av vald betalningsmetod.

3.4 Routz kommer att ta ansvar för funktionaliteten av Routzs Checkout Betalning och erbjuda support för att lösa eventuella problem. Lösning av betalningstvister i samband med Routzs Checkout Betalning sker också genom oss. För betalningssupport vänligen kontakta: info@routz.se. Routz kommer att hantera klagomål och förfrågningar relaterade till Routzs Checkout Betalning inom rimlig tid.

3.5. Fast pris. Vid beställning av transport kommer du att godkänna en fast taxa för en given transporttjänst (s.k. ”fast pris”). Fast pris kommuniceras till dig via beställningssidan innan transporten beställs. Fast pris ska inte gälla om du ändrar destination under transportens gång, transporten tar väsentligt mycket längre tid än beräknat p.g.a. faktorer så som trafik, väglag, väderlek, eller när oförutsedda omständigheter väsentligt påverkar transporten (t.ex. om en färdväg där tull tillämpas används). Därtill tillkommer det serviceavgift på 195 SEK ex moms för tankning av fordonet och även ett tillägg för drivmedelskostnaden. För det fall en Förare anser att det föreligger en risk för att Fordonet kan komma att få slut på drivmedel (bensin, diesel eller el) har Föraren rätt att fylla på drivmedel så att transporten kan genomföras.  

3.6 Kvitto. Efter att transporten är slutförd, och debitering av ditt kort har skett, kommer du att tillhandahållas ett digitalt kvitto. Kvittot innehåller bland annat information om den debiterade taxan för transporten, ev. serviceavgifter, ev. drivmedelskostnader, registreringsnumret för fordonet, datum, tidpunkt, start- och slutdestination samt transportens varaktighet. Kvittot skickas till den mailadress du har uppgivit i din profil. Routz kräver att förarna måste redovisa taxan för transporten på ett korrekt sätt enligt tillämpliga skatteregler.


4. Beställning och avbokning av transporttjänster
4.1 Om du beställer en transporttjänst och Föraren har åtagit sig körningen så anses transporttjänsten vara beställd.

4.2 Så fort en Förare bekräftar att hon/han kommer att genomföra din transport, tecknar du ett separat avtal med Föraren angående tillhandahållandet av transporten baserat på villkor överenskomna med Föraren. Routz erbjuder inte transporter och är inte en part i avtalet med aktuell Förare.

4.3 Avbokning av en beställd transporttjänst anses ske när Föraren har svarat på din beställning och du därefter avslår, avbokar eller vägrar transporttjänsten. När en transporttjänstförfrågan avbokas efter att en Förare har åtagit sig körningen är du tvungen att betala en avbokningsavgift. Avbokningsavgiften motsvarar hela det fasta priset som du godkänt enligt punkt 3.5.

4.4 Om du avbokar en transporttjänstförfrågan flera gånger under en 24-timmarsperiod kan vi komma att temporärt inaktivera ditt konto som en varning. Efter ett flertal sådana varningar kan vi komma att inaktivera ditt konto under en längre period (t.ex. 6 månader). Efter den perioden kan du be om att få ditt konto återaktiverat och din förfrågan kommer att granskas av Routz.

4.5 När Föraren meddelar Beställaren om att fordonet har anlänt till dess destination, och Beställaren eller personerna som transporten beställdes för inte är på plats vid fordonet inom 45 minuter, anses beställningen vara avbokad. Ibland kan Förare komma att avboka din beställning, vänligen notera att Routz inte är ansvarig för sådana handlingar.

4.6 När Föraren har anlänt och skickat en notis till dig att han/hon har anlänt, kan du komma att debiteras taxa baserat på väntetid. 12 SEK ex moms per minut i upp till 45 minuter, därefter betraktas beställningen som avbokad. Vid överenskommelse mellan Beställare och Förare kan den debiterade väntetiden utökas. 

5. Tillstånd att använda Routz-plattformen
5.1 Så länge som du efterlever dessa Användarvillkor, erhåller du en royaltyfri, icke-exklusiv, licens att nyttja och använda Routz-plattformen i enlighet med dessa Användarvillkor och Privacy policy Partners och övriga villkor. Du får inte överföra eller underlicensera din rätt att använda Routz-plattformen. För det fall din rätt till att använda Routz-plattformen upphävs, kommer den tillhörande icke-exklusiva licensen också att upphävas.

6. Routz ansvar
6.1 Eftersom Routz-plattformen är en informationstjänst (ett kommunikationsmedel) mellan Beställare och Förare, kan vi inte garantera eller ta något ansvar för kvaliteten, tillgängligheten eller fel i transporttjänsterna (utöver det som framgår i punkt 6.2).

6.2 Vid en trafikolycka, där Föraren anses vara orsaken till skadan, ersätts skadorna från trafikförsäkringen som tecknats av bilens ägare/innehavare, och Routz ersätter i sin tur Beställaren för den resulterande självrisken, upp till 15 000 SEK. En sådan ersättning utbetalas först efter att Routz genomfört en egen skadeutredning, vilken resulterat i att Routz bedömer att Föraren orsakat skadan. Stenskott på vindrutan eller motorhuven, märken på lackytan orsakade av normal bilanvändning, och punkteringar av däck är inte Routz ansvar. Routz ansvarar inte för skador som orsakats på bilen av Beställaren eller en annan tredje part som agerar å Beställarens vägnar. Under de åtgärder som vidtas av Beställaren är ansvaret för bilen alltid hos Beställaren. 

6.3 Routz, dess representanter, ledning och anställda är, förutom det som framgår i punkt 6.2, inte ansvariga för någon förlust eller skada som kan uppkomma till följd av användningen av Routz-plattformen, inklusive, men inte begränsat till:

6.3.1 direkt eller indirekt skada på egendom eller finansiell förlust;

6.3.2 utebliven vinst;

6.3.3 förlust av avtal, kontakter, goodwill, rykte och eventuell förlust som kan uppkomma till följd av avbrott i verksamheten;

6.3.4 förlust av eller felaktighet i data; och

6.3.5 någon annan typ av förlust eller skada.

6.4 Routzs totala ekonomiska ansvar gentemot dig är begränsat till 15 000 SEK. Routz kommer, förutom det som framgår i punkt 6.2, inte att ansvara för handlingar, eller underlåtenhet att handla, som utförs av Föraren och kommer inte att ansvara för eventuella skador som Föraren orsakar Beställaren. 

6.5 Du samtycker till att du kommer att fullständigt hålla Routz, dess dotterbolag, representanter, anställda och ledning skadeslösa gentemot anspråk eller förluster (inklusive ansvar, skador, kostnader och utgifter av alla slag) som du kan drabbas av till följd av din användning av Routz-plattformen (inklusive de transporterna du erhåller genom användningen av Routz-plattformen).
6.3 Beställarnas eventuella rätt till återbetalning gäller inte avseende beställningar via Routz-plattformen. Förfrågan om återbetalning för transporttjänster innebär inte att du frångår avtalet under vilket transporttjänsten beställdes.

6.6 Routz-plattformen tillhandahålls ”i befintligt skick” och ”som tillgänglig”. Routz ansvarar eller garanterar inte att tillgången till Routz-plattformen kommer att vara oavbruten eller felfri. För det fall det upptäcks felaktigheter i mjukvaran kommer vi att sträva för att få dem rättade så fort som möjligt, men vänligen beakta att funktionaliteten av Routz-plattformen kan begränsas på grund av tillfälliga tekniska fel, och att vi inte har möjlighet att garantera att Routz-plattformen alltid kommer att fungera.

6.7 Routz kan omedelbart avsluta din användning av Routz-plattformen om du överträder dessa Användarvillkor, eller om vi anser det nödvändigt att skydda Routzs integritet eller Förares säkerhet.

7. Beställarens ansvar
7.1 Beställaren måste överlämna fordonet till Routz Förare i körbart skick, bilen ska vara trafikförsäkrad och uppfylla de krav som ställs av lagen.

7.2 Om bilen inte är transportabel kan Routz avbryta överföringen och debitera Beställaren kostnaden för överföringen.

7.3 Beställaren ansvarar för att överlämna bilen till rätt person. Beställaren kan kontrollera Förarens identitet på följande sätt:

7.3.1    Öppna uppföljningslänken i bekräftelsemeddelandet från Routz.

7.3.2.    Jämför namn och bild med det som Föraren presenterar. Den rätta Föraren känner till uppgifterna om den beställda transporten, så som registreringsnummer och destination.

7.4 Beställaren betalar alltid för bränslet som används under transporten samt eventuella serviceavgifter (i enlighet med punkt 1.2).

7.5 När bilen hämtas från Beställaren måste Beställaren informera Routz Förare om skador på bilen och eventuella avvikelser relaterade till körning eller säkerhet i bilen.

7.6 När bilen levereras till Beställarens avlämningsplats är Beställaren skyldig att inspektera bilen tillsammans med Routz Förare och omedelbart meddela Routz Förare som hämtade bilen om någon skada hittas i bilen som inträffade när bilen transporterades.

7.7 Om Beställaren inte kan ta emot bilen själv, slutar Routz ansvar för bilen omedelbart när mottagaren av bilen har signerat mottagningskvittensen som föraren presenterar. I detta fall är Routz också inte ansvarig för ersättningskrav relaterade till att flytta bilen som kan presenteras senare.

7.8 Beställaren ansvarar för att det fordon som ska flyttas är ett fordon som körs med ett B-körkort och att dess totala vikt inte överstiger 3500 kg.


8. Användningen av Routz-plattformen

8.1. Eftersom Routz inte är en leverantör av transporttjänsterna, kommer alla problem angående felaktigheter i utförandet av transporttjänsterna lösas i enlighet med tillämpliga lagar och bestämmelser för leverantörerna.

8.2. Vi ber dig fylla i feedbackformuläret i Routz-plattformen. Detta ger oss möjligheten att erbjuda förslag till våra Förare för dem att kunna förbättra kvaliteten på deras service.

8.3. Vi förväntar oss att du använder Routz-plattformen på ett lämpligt sätt och agerar respektfullt mot förarna som erbjuder sina tjänster genom Routz-plattformen. Routz förbehåller sig rätten att stänga av ditt konto om du har överträtt villkoren som anges i dessa Användarvillkor eller om du t.ex. undanhåller betalning, uppför dig bedrägligt eller agerar respektlöst gentemot förarna. I dessa fall kan ditt konto i Routz-plattformen stängas av utan förvarning.

8.4. Routz kommer att göra sitt yttersta för att säkerställa att enbart Förare, som uppträder på ett professionellt och fackmannamässigt sätt gentemot sina Beställare använder Routz-plattformen. Vi har dock inte möjlighet att garantera att varje leverantör av transporttjänster, via Routz-plattformen, alltid uppfyller det ovannämnda. Om en Förare har agerat inkorrekt i något avseende, vänligen meddela företaget som ansvarar för transporttjänsten, en tillsynsmyndighet eller vår kundtjänst.

9. Tillägg till de Användarvillkoren
9.1 Om några väsentliga ändringar görs av de Användarvillkoren kommer du att informeras om detta via e-post eller på Routz hemsida. Om du fortsätter att använda Routz-plattform kommer du anses ha godkänt ändringarna.

10. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER
10.1 Användarvillkoren och Avtalet ska regleras, tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt. I händelse av konflikt rörande tolkning, tillämpning eller fullgörande av Avtalet ska Parterna träffas för att diskutera tvistefrågan i syfte att söka finna en lösning. I händelse att Parterna inte lyckas enas om en uppgörelse ska tvisten slutligt avgöras genom skiljedom i enlighet med Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat skiljeförfarande. Skiljeförfarandet ska äga rum i Stockholm. Det svenska språket ska användas i förfarandet.


11. SEKRETESS
11.1 Parterna förbinder sig att under avtalstiden och därefter för utomstående inte yppa sådan Konfidentiell Information som Parterna fått ta del av med anledning av Avtalet. Vidare ska vardera Parten vidta erforderliga åtgärder för att förhindra att anställda, underleverantörer eller andra mellanmän använder eller avslöjar Konfidentiell Information för utomstående.